الأربعاء، 25 يونيو 2008

تحب تاكل ايه سيادتك

بقالي كام يوم قاعد عند واحد صاحبي في شقته وكل يوم اعمل مشكلة انا وهو وممكن توصل للخناق وهو يتقمص مني او انا اتقمص منه والسبب حاجة بسيطة
تحب تاكل ايه
ييجي ميعاد الغدا الاقيه يقولي هاتاكل ايه اقوله اي حاجة يقولي ماعرفش اي حاجة دي شوف انت عايز تاكل ايه اقوله ياعم اللي انت هاتاكله جيب لي منه انا مش هاتفرق معايا
اتاريه هو كمان بيسألني علشان يجيب زيي
للدرجة دي ماعدناش عارفين ناخد قراراتنا حتي في ابسط حقوقنا حتي في اختيار الاكل بقينا بنعتمد علي الناس حتي في اختيار الاكل
والادهي اني ممكن ادخل مطعم والراجل يقولي تحب تاكل ايه سيادتك افضل متنحله شوية وبعدين اقوله انتوا عندكم ايه يقعد يقولي حاجات كتيرة ولما يخلص اخد اخر حاجة قالها من بقه واقوله هي دي
ياريت الموضوع بقي بيرسي علي الاكل وبس
قراراتنا كلها بقينا بناجلها وبندور علي حد ياخدها بدالنا
واحد يبقي شغال في مكان وقدامه فرصة احسن بكتيير بس مش عارف ياخد القرار انه يسيب شغله خايف ياخد قرار يطلع غلط طيب وايه يعني لو طلع غلط هي دي نهاية العالم هو يعني مافيش شغل احسن من اللي انت فيه
تفتكروا مين السبب
تعليمنا اللي كان بيحشينا بشوية كلام ونطرشه في الامتحان من غير مانفكر هو السبب؟
ولا اهالينا اللي ماخلوناش ناخد قرار واحد في حياتنا هم السبب
كانوا خايفين علينا من قراراتنا علشان كنا عيال ومانعرفش مصلحتنا طيب وهم بقي كانوا عارفين مصلحتنا؟ وكانوا عارفينها ازاي؟ كانوا بيشموا علي ظهر ايديهم ولا كانوا بيفتحوا المندل؟
ادخل هندسة الهندسة دلوقتي احسن حاجة وبعد عشر سنين تبقي الهندسة مالهاش قيمة
هم كانوا بيبصوا للي ماشي في السوق بس انا كان نفسي ادخل اللي باحبه
انا كنت باحب الهندسة وعلشان كدة دخلت هندسة بس لو واحد دخلها غصب عنه علشان اهله عايزين كدة تفتكر حاله ايه دلوقتي؟
كل ده مش مهم علشان دي حاجات خلصت وراحت المهم في اللي جاي
المهم والاهم هاتعمل مع ولادك اللي عمله معاك اهلك؟؟؟؟؟؟
هاتسيبهم يختاروا ويغلطوا ويقعوا وتسندهم
ولا هاتشيلهم طول عمرهم لحد مايكبروا وهم عندهم لين عظام مابيعرفوش يقرروا هم عايزين ياكلوا ايه

ليست هناك تعليقات: